Már csak kivitelező és üzemeltető kell, aki megvalósítja a kreatív, ugyanakkor nagyon is praktikus elvekre épülő MOME-s diplomamunkát, amit Sarodi Flóra készített.

Hiánypótló diplomamunkát készített a MOME formatervező művész szakán tanuló Sarodi Flóra. A BALABO, azaz Balaton Boat alapötletét saját balatoni közlekedési kálváriája adta. Pécselyen van nyaralójuk, szakmai gyakorlatát pedig Kenesén teljesítette egy elektromos hajókat gyártó cégnél. A két település nincs egymástól messze, mégis sokszor felesleges kerülőkkel, busszal, vonattal, biciklivel kombinálva ingázott naponta Pécsely és Kenese között. Ekkor jött az ötlet: mennyivel praktikusabb lenne hajóba pattanni és vízen megtenni a távot.

Csak hogy egy hajót megvenni, tárolni sokba kerül és akkor még nem is beszéltünk a jogosítvány megszerzéséről. Ezért Sarodi Flóra a BUBI, azaz a kölcsönözhető biciklik mintájára egy olyan elektromos meghajtású, kölcsönözhető hajó flottát talált ki, amit bárki, jogosítvány nélkül is vezethet. A hatályos jogszabályok szerint 7 méter alatti, nem belső égésű motorral, hanem elektromos meghajtással működő hajót jogosítvány nélkül is lehet vezetni és vizsgáztatni sem kell a hajót.

Persze ahhoz, hogy valódi mobilitást jelentsen a szolgáltatás a különböző települések vagy akár az északi és a déli part között, sűrűn körbe kellene hálózni a Balatont elektromos töltő berendezésekkel is rendelkező dokkokkal. Flóra számításai szerint minimum 150 hajóval lenne érdemes elindítani a vállalkozást.

Hajózás=Szabadság

A konkrét prototípus megtervezése előtt Flóra alapos kutatást végzett. 160 személy töltötte ki a hajózásról és hajózási szokásokról összeállított kérdőívét. Gyakorlott hajózóktól több praktikus tanácsot is kapott, de az is kiderült a kutatásból, hogy az emberek számára a hajózás egyenlő a szabadság érzésével. A válaszok alapján sokan nem sportolásra, hanem kifejezetten praktikus célokra használnák a hajókat: termést szállítani a piacra, biciklit vagy szörfdeszkát utaztatni. Flóra áttanulmányozta a Balaton Fejlesztési Tanács irányelveit is a tó vizét kímélő közlekedési lehetőségekről.  

A Zádor 22 prototípus

A kutatómunka után jöhetett a Zádor névre keresztelt hajó megtervezése. Azért kapta ezt a nevet, mert a Zádor vár Káptalantóti és Szentbékálla mellett Flóra kedvenc helyei közé tartozik, ahová mindig elsétál. A hajóra olyan igény szerint alakítható utasteret tervezett, ahol például az asztal a hajópadló szintjébe süllyeszthető. A hajón apró átállításokkal lehet biciklit vagy szörfdeszkát szállítani, de kerekesszékesek is biztonsággal utazhatnak rajta. Kétféle áramvonalú hajót tervezett, egy ívesebbet és egy prizmatikusat. Elmondása szerint az ívesebb példányban azt a formát próbálta visszaadni, amilyennek a Tihanyi Apátságból letekintve látjuk a tavon a vitorlásokat. Nem csak az alakban, de a színekben is a Balaton köszön vissza a szintén Tihanynál megszokott türkizkék Balaton-víz színben.