Ha Balaton, akkor hal (na jó, meg lángos, de az egy másik történet). A jó öreg hekkfilét és a sült pisztrángot minden strandbüfé kínálatában megtaláljuk, és évről évre úgy faljuk, mintha életünkben először kóstolnánk ezeket az egyébként rémesen egyszerű ételeket. Mégis úgy tűnik, hogy van még új a nap alatt, és igenis van helye egy újabb halasnak a Balatonnál. A déli part idén tavasszal egy nem is akármilyen halsütővel gazdagodott, amit természetesen mi sem hagyhattunk ki, hiszen ahogy minden becsületes balatoni, mi is imádjuk a halat. A kis Pisztrángosban jártunk.

Az út szélén található bódé ajtaját díszítő halacskák ismerősen ficánkolnak a levegőben. Hát persze – kapok a fejemhez –, hiszen láttam én már valahol ezeket a kis halakat! Ekkor összeáll a kép, és hirtelen felismerem a pultnál vidáman anekdotázgató, hajóskapitányra emlékeztető alakot. Klément Ferenc az, aki miután meghódította Dunabogdányt, Szentendrét és Kaposvárt, most végre megérkezett a Balatonhoz is. A Pisztrángos és a két From Sea egységet követően megnyitotta Fonyódligeten A kis Pisztrángost, ami tulajdonképpen a dunabogdányi halas kis testvére. Csak a szerencsén múlik, hogy ott találjuk, ugyanis A kis Pisztrángost kedvese, Judit üzemelteti, Ferenc pedig csak néhanapján bukkan fel a környéken.

A pisztrángtól a tintahalig

A halkészítést régóta tökéletesítő Ferenc gyerekkorában sokat nyaralt a tónál, és mindig is közel állt a szívéhez a környék. Így nem meglepő, hogy egy ideje nagyon szerette volna az ország más részein már bevált ételeivel a Balatonnál is kipróbálni magát. Egy, a közelben nyaraló horgász barátjától tudta meg, hogy van egy hely, ahonnan elköltözik a fagyis, így nem volt más hátra, mint előre, rögtön lecsapott a lehetőségre. A vendéglátóegységet a From Sea-ből ismerős halacskákkal és vizuális elemekkel díszítették, az étlapra pedig A Pisztrángos és a From Sea slágerei kerültek.

„A legszebb az volt, hogy amikor még nem voltunk nyitva, de már a helyére került A kis Pisztrángos felirat, egy csomó elhaladó autó visszatolatott és bejött. Kérdezték, hogy mikor nyitunk, meg hogy van-e ennek köze a dunabogdányi A Pisztrángoshoz. Amikor azt válaszoltam, hogy persze, rögtön rávágták, hogy: akkor jövünk” – emlékezik vissza Ferenc.

A kis Pisztrángosban a választék is kicsi, de ez egyáltalán nem baj, hiszen a minőség nem a mennyiségen múlik. Ferenc a dunabogdányi sütöde balatoni kivitelébe szerette volna a többi éttermének az esszenciáját belecsempészni, ezért igyekezett a legnépszerűbb fogásokat összeválogatni. Tisztában van vele, hogy a Balatonnál rengetegen nyaralnak családdal, ezért az ételek kiválasztásakor a gyerekekre is gondolt.

„Csináltunk egy kis kombót, hogy minden, ami fontos, itt legyen egy helyen. Elhoztuk azt a pisztrángot, ami Bogdányban van, és mellétettük a From Sea közönségkedvenceit, a fish and chipset, a rákot és amiről igazán híresek vagyunk: a tintahalat” – meséli Ferenc.

Meghekkelve!

A pisztrángot (85 Ft / dkg) frissen, forró olajban sütik, így minden porcikája ehető, a húsa mégis szaftos marad. Az Olaszországból érkező, előre kiválogatott (34-37 dkg) hal hétféle változatban kapható. Kérhetjük natúr, kakukkfüves, szezámmagos, erdélyi, fokhagymás, parmezános és szarvasgombás (+800 Ft) lisztbe forgatva. Mi a kakukkfüveset választottuk, és egyáltalán nem bántuk meg, mert a vajpuha halhúshoz kiválóan passzol ez a karakteres ízű zöldfűszer. Mellé sült burgonyát (1000 Ft) és jalapeñós szószt (300 Ft) kaptunk, ami szintén jól illeszkedett az összképbe.

„A fish and chipshez úgy választottuk ki a tökéletes alapanyagot, hogy elkészítettük hatféle halból, és mindet megkóstoltattuk ugyanazzal a nyolc emberrel. A nyolc emberből mindenki azt válaszolta, hogy ebből legyen, mert ez a legjobb” – avat be minket Ferenc a halas klasszikusuk titkába.

A fish and chips az 1700-as évek óta népszerű étel. Portugál és zsidó hajósok terjesztették el Londonban, mivel krumpli és hal mindig volt a kikötőkben. Az eredeti angol változat tőkehalból készül, ezért nagyon meglepődtünk, amikor Ferenc elárulta, hogy a tesztelők által egyhangúlag megválasztott hal nem más, mint a minden balatoni halasnál megtalálható hekkfilé. Mivel a szálkátlan, fehér húsnak nincs erős íze, a gyerekek is nagyon szeretik. A kis Pisztrángosban a fish and chips (+szósz, 3390 Ft) különlegessége a ropogós bundájában rejlik. Ezt a burkot Angliából hozatják, majd sörrel keverik össze.

„Ennek a buroknak az az egy hátránya van, hogy csak hideg sörrel lehet összekeverni, ami nagyobb hűtőkapacitást igényel, és így a költségeket is megnöveli. De mindent megteszünk azért, hogy az általunk készített étel finom legyen, jó legyen” – osztja meg velünk Ferenc, majd azt is elárulja, hogy az igazán elvetemült fish and chips-rajongók kedvéért malátaecetet is tartanak, ugyanis Angliában ezzel szokás meglocsolni a ropogós bundában sült halat.

A hal úszik előre

Ferenc rövid távú tervei között szerepel, hogy egy hétvégére elhozza a Balatonhoz a From Sea egyik legnépszerűbb ételét, a kagylót. Ők a fehérboros-fokhagymás (francia) és a sörös (ír) változatokat készítik, az Olaszországból származó, paradicsomos „zuppa di cozze” kimarad a repertoárból. Erről az eseményről A kis Pisztrángos oldalán találtok majd infókat.

A kicsit távolabbi jövővel kapcsolatos kérdésünkre Ferenc csak annyit mondott, hogy készüljön az északi part, mert már keresi a megfelelő helyet, hogy megnyithassa a túlpartiaknak szánt egységet. Erről több részletet egyelőre nem árult el, de kíváncsian várjuk az újabb halas éttermet, mert a Balatonnál halból sosem elég.