Az északi part sejtelmes esőfüggönybe burkolózik, a déli part mögött élénk haragoszöld felhők gyülekeznek, a kettő között pedig a Luszi nézőhajó tetejéről csodáljuk a drámát, és szurkolunk a kedvenc vitorlásunknak. Túlzás lenne azt mondani, hogy küzdünk az elemekkel, de még éppen kifogjuk az április egyik legszeszélyesebb, esős napját, amikor zápor, szél és napsütés egyaránt kíséri a Balatonlelléről startoló versenyt – a 2022–2023-as Téli Vitorlás Versenysorozat utolsó állomását, a Tavaszi Regattát. Amikor hajóra szálltunk, még nem sejtettük, hogy milyen izgalmas lesz a küzdelem, és azt sem, hogy mi is megmártózunk a 9 fokos vízben.

Már reggel hatalmas volt a sürgés-forgás a balatonlellei BL YachtClubban. A rossz idő ellenére mindenki a versenyre készült – volt, aki már beöltözve fogyasztotta el a reggelit, mások inkább bent hangolódtak, és csak a 11 órás rajtra gyűltek össze a kikötőben.

A Tavaszi Regatta eredetileg egy hónappal korábban, március közepén zárta volna le a téli versenysorozatot, de a mainál is rosszabb idő, a viharos szél miatt elhalasztották a szervezők. Mivel a mostani, április 15-i verseny előtti nap időjárása sem kedvezett a vitorlázásnak, sokan inkább már a hét közepén áthajóztak Alsóörsről, Balatonfenyvesről és Füredről, hogy még véletlenül se maradjanak le a regattáról.

Miért vitorláznak az emberek hidegben?

Több mint 10 év telt el azóta, hogy Tóth Balázs, a BL YachtClub vezetője és vitorlázóbarátai szilveszterkor a maguk szórakoztatására vízre szálltak. Az esetnek akkora visszhangja lett, hogy a következő évben egy egységes flottával (hat hajóval) rendezték meg Balatonlellén az I. Szilveszteri Regattát. Később bővült a sor Mikulás, Farsangi és Tavaszi Regattával, amikor már OPEN kategóriában is lehetett nevezni saját hajóval (az egységes flotta aztán ki is kopott).

A téli vitorlázás hagyománnyá válásával élettel telt meg a téli kikötő: a versenyek köré ugyanis rendszeresen szerveznek programokat, piacot, adventi vásárt és gasztrofesztiválokat. Decembertől jégpálya üzemel a kikötőben, és épült egy szauna is, így teljes mértékben ki lehet maxolni a téli „strandolást”.

A Téli Vitorlás Versenysorozat történetéről itt írtunk részletesen. 

A pálya hossza a széliránytól függően változik

A Tavaszi Regattán két futamot teljesítenek a hajók. A pálya hossza, iránya és a bóják közötti távolság mindig a széliránytól és a szélerősségtől függ. Előfordul, hogy a változó szélviszonyok miatt a második futamra egy új helyen jelölik ki a pályát. Ma egy háromszög alakú, rövid, 600 méteres pályán kell teljesíteni a cél és a rajt közti távot, ezt teszik lehetővé a szélviszonyok, mondja a verseny előtt Tóth Balázs. A pályát úgy alakították ki, hogy a hajók legkésőbb 14.30-ig visszaérjenek a kikötőbe.

Ez a verseny inkább arról szól, hogy mindenki érezze jól magát. A vegyes típusú hajók három kategóriában versenyeznek, és a legtöbb hajós a Téli Vitorlás Versenysorozat összes állomásán rajthoz áll. Tóth Balázs így folytatja:

 „Az, hogy ilyen időben 14 hajó itt van, ez egy elképesztő eredmény. Ömlött az eső tegnap, és ilyen időt mondtak mára is. Az a jó a Téli Vitorlás Versenysorozatban, hogy nagyon-nagyon vegyes a mezőny. Részt vesznek profik és amatőrök is – ahogy a hajósok emlegetik, a bútorszállítóktól, vagyis a klasszikus nyaralóhajóktól a komolyan felszerelt sporthajókig mindenki nevezhet. És mindig jönnek olyanok, akiknek ez életük első versenye.”

 „Az, hogy ilyen időben 14 hajó itt van, ez egy elképesztő eredmény. Ömlött az eső tegnap, és ilyen időt mondtak mára is. Az a jó a Téli Vitorlás Versenysorozatban, hogy nagyon-nagyon vegyes a mezőny. Részt vesznek profik és amatőrök is – ahogy a hajósok emlegetik, a bútorszállítóktól, vagyis a klasszikus nyaralóhajóktól a komolyan felszerelt sporthajókig mindenki nevezhet. És mindig jönnek olyanok, akiknek ez életük első versenye.”

A tervek szerint a szezonon kívüli versenysorozat a következő télen 5 fordulósra bővül, mivel folyamatos az érdeklődés. A Tavaszi Regatta átkerül áprilisra, márciusban pedig megrendezik a Forradalmi Regattát. 

„Úristen, hát ilyenkor vitorláztok? Meg vagytok ti őrülve?”

Bár a Téli Vitorlás Versenysorozat résztvevői már egy évtizede hódolnak ennek a szenvedélynek, a partról nézve még mindig hihetetlennek tűnik, hogy a legelszántabbak a mostaninál sokkal zordabb körülmények között is vízre szállnak. Mi például azt sem tudjuk elképzelni, mit vesz fel ilyenkor a vitorlázó, hogy ne kockára fagyva érkezzen meg a célba a többórás küzdelem után.

A hőérzet ugyanis teljesen más a vízen, szélben, esőben, mint a szárazföldön. A hideg és a szél miatt sem szokták nagyon hosszúra nyújtani a futamokat, meséli Tóth Balázs. Az átfázott versenyzők hidegebb időben szívesen melegednek fel a kültéri szaunában.

A résztvevőknek gyakran teszik fel a kérdést: „Úristen, hát ilyenkor vitorláztok? Meg vagytok ti őrülve?” – meséli Tóth Balázs. Természetesen az öltözködés is szóba kerül: „Az egyik barátom ilyenkor visszakérdez, hogy a síeléshez is felöltözöl, nem? Van, aki síruhában hajózik, mások vitorlásruhában, alaposan aláöltözve, és egyre többen viselnek szárazruhát” – mondja a jachtklub vezetője.

A szárazruhát mi is kipróbáljuk, amíg a nézőhajó egy helyben lebeg a haragoszöld vízen. Egyszerre szürreális és felemelő élmény teljesen szárazon, élő gumimatracként lebegni a vízen. A nem túl erős hullámzás ellenére ijesztően nagy a sodrás, így egy kötelet fogva tudunk csak ellazulni. Az, hogy hideg a víz, azért érezhető, de csak annyira kellemetlen, mint amikor besétálunk a melegből egy légkondival lehűtött helyiségbe.

A futam végéhez közeledve szakadozni kezdenek a felhők, és kisüt a nap. A bolyban izgalmas küzdelem alakul ki a vitorlások között. Néha távcső sem kell, hogy lássuk, milyen keményen dolgoznak a versenyzők.

Egyáltalán nem biztos, hogy az a vitorlás lesz a győztes, amelyik először fut be a célba. 

Egyáltalán nem biztos, hogy az a vitorlás lesz a győztes, amelyik először fut be a célba. 

Mivel ennyire sokféle méretű és képességű hajó versenyzik, a vitorlások a teljesítmények igazságos összehasonlítása érdekében előnyszámítást végeznek, és figyelembe veszik a hajók technikai adottságait is.

A regattát egy legenda nyerte

A Tavaszi Regattát a vitorlázólegenda és hajóépítő, Soponyai Géza és legénysége, Lacsny Gergely és Tóth Sándor nyerte meg saját építésű NAU 220-as Hornettel. A szomorkás idő ellenére nagyon jól szórakoztak, meséli mosolyogva Soponyai Géza. És ez az egész regattára igaz, veszélyes helyzetről sem tud beszámolni.

„Az ember télen még nagyobb odafigyeléssel kell hogy mozogjon kint a vízen, a mezőnyben. Nagyon hideg a víz, kicsit ügyetlenebb a kéz is, mert fáznak az emberek, és jobban oda kell figyelni, mert a baj, az nagyon könnyen megtörténik, úgyhogy mindenki óvatos volt, semmi komoly helyzet nem volt.”

„Az ember télen még nagyobb odafigyeléssel kell hogy mozogjon kint a vízen, a mezőnyben. Nagyon hideg a víz, kicsit ügyetlenebb a kéz is, mert fáznak az emberek, és jobban oda kell figyelni, mert a baj, az nagyon könnyen megtörténik, úgyhogy mindenki óvatos volt, semmi komoly helyzet nem volt.”

A pastramitól a kivipálinkáig

Egyébként sokan nem a nyeremény, hanem a közeg és a hangulat miatt jönnek, Balázsék pedig minden versenyt gasztroprogramokkal, parti rendezvénnyel koronáznak meg. A Tavaszi Regattát a BÖFF Fesztivál kísérte, ahol a környékbeli éttermek és pincészetek gondoskodtak a finomságokról. A BL YachtClub éttermének ételei között füstölt borjúnyelv is volt, a balatonboglári Mesés pedig finom pastrami szendviccsel készült – volt, aki csak emiatt utazott ide Budapestről, de kitelepült a Nádfedeles Nosztalgia Halsütő, Németh Tamás (Full Gas Fuel) és a kishegyi Pócz Pincészet Borbisztrója is. 

A borokról a Pócz Pincészet, a Hujber Pince, a Rádpuszta Szőlőbirtok, a Podmaniczky Szőlőbirtok és az Androsics Birtok gondoskodott, valamint itt volt Pach Gábor, a zamárdi Fenegyerek Pálinka tulajdonosa is ginjével és a nemrég piacra került, hazai farmon termett gyümölcsből készült kivipálinkájával. Már csak ezért megéri eltölteni itt egy versenynapot: tömeg helyett családias légkör fogad, közelről láthatjuk a vitorlázók küzdelmét, és gasztroélményekből sincs hiány. Jövőre is itt leszünk.

Címkék