Elsőre furcsának tűnhet, mi lehet annyira jó néhány lépcsőben, hogy külön cikket érdemes írni róla. Azonban amikor egy tanúhegy oldalában egyszer csak feltűnik egy lépcső, amelyen felkaptatva hatalmas bazaltorgonákat találunk magunk mellett, rögtön megértjük, hogy ezek miért annyira különleges helyek. Akár vadregényes túraútvonalakon, akár városi környezetben vannak, a lépcsők megmászása egy kicsit meditatív hangulatba hoz minket, amikor pedig hosszabb-rövidebb kaptató után felérünk, elképesztően szép panoráma a jutalom.

1/6

A Szent György-hegyi bazaltorgonákhoz vezető lépcső

Vadregényes, árnyas és meditatív hangulatú lépcsők vezetnek a Turistaháztól a hegytetőre – azon sem csodálkoznánk, ha az egyik fordulóban a Gyűrűk Ura egyik szereplője bukkanna fel. Itt a nyári forróságban is kellemes hűvös van, főleg a jégbarlangnak nevezett üreg közelében, ahonnan a legmelegebb napokon is hideg levegő áramlik ki.

Az útvonal egyébként a csaknem 4 km-es, önmagába visszatérő Szent György-hegyi Bazaltorgonák tanösvény része, ami a volt raposkai bányaudvarból indul. Ahogy sétálunk fel a lépcsőkön, megcsodálhatjuk a 30-40 méteres magasságot is elérő bazaltorgonákat, a hegytetőről pedig a lenyűgöző panorámát. De a hegy még számos látnivalót tartogat: a Lengyel-kápolnát, az Oroszlánfejű kutat, több apró kápolnát, és persze több pincészetet, ahová visszafelé nagyon is érdemes betérni.

2/6

Bujdosók lépcsője

A Badacsony oldalában található Bujdosók Lépcsője tényleg kihívás: 464 fokból áll, igaz, több helyen is meg lehet pihenni közben. Már a lépcsősor felé vezető tördemici emelkedő megadja az alaphangot a kaptatáshoz. A Rodostó turistaháztól induló lépcsők - amiket megmunkálatlan bazaltkockákból építettek 1936-ban - egy darabig nyílegyenesen tartanak felfelé, majd a híres kurucokról elnevezett pihenők egyikénél éles jobbkanyart vesznek.

A Kéktúra útvonalához tartozó turistaút itt becsapósan tájékoztat: jobbra a lépcsőkön haladunk felfelé, míg balra – alig 3 méternyi távolságban a Badacsony-hegy hatalmas bazaltorgonáit találjuk, amelyek kevésbé híresek, mint a Szent György-hegyen található társaik, ám hasonlóan látványosak. Ha sikerült leküzdeni a lépcsősort, a kék jelzésen továbbindulva meglátjuk azt a kilátást, amiért érdemes volt izzadni egy kicsit.

3/6

Kopasz-hegyi bazaltlépcsők

Bár a Káli-medence szívében vagyunk, itt biztosan nem találkozunk tömegekkel a hosszú hétvégéken sem. A mindszentkállai Rákóczi utca felől lehet megközelíteni az izzasztó lépcsőfokokat. Egy helyi mondás szerint ennek a bazaltlépcsőnek annyi foka van, ahány nap van az évben. (Megszámoltuk, nekünk nem annyi jött ki, de az is lehet, hogy nálunk csúszott hiba a számolásba.) Ha legyőztük a 120 méternyi szintkülönbséget, és felértünk a hegytetőre, a jutalmunk a panoráma, és persze a pihenés. A lépcsőkön lefelé vigyázzunk, mert néhol mohásak, csúszósak.

4/6

Haláp-hegy: a csúcsra vezető lépcső

A Haláp a Balaton-felvidék legfiatalabb, és a bányászat által egyik legjobban megcsonkított tanúhegye. 2019 tavaszától már bejárható a 3 km-es, két nehézségi fokú tanösvény a magaslaton, vagyis ami a 8 évtizeden át tartó bazaltbányászat során megmaradt belőle.

A tanúhegy bazaltsapkája hiányzik, de éppen ezért sok érdekes geológiai jelenséget láthatunk a kráterben sétálva. Megdöbbentő, hogy mit művelt a bányászat az egykor a Badacsonyhoz, vagy a Szent György-hegyhez hasonló tanúheggyel - eredetileg 358 méter magas volt, most csak 291. Az apró, megmaradt csúcsra meredek lépcsők vezetnek fel. Szerencsére csak néhány percig tart a nehezebb terep, fent nem tudunk betelni a 360 fokos, tényleg elképesztően gyönyörű kilátással. Nemcsak a Káli-medence és a Tapolcai- medence, de még a Somló is látható innen.

5/6

A balatonföldvári löszfalra vezető „Csigalépcső”

Nem kanyarog úgy, mint egy igazi csigalépcső, de tény, hogy nagyon sokszor kell irányt váltanunk, amíg a végére érünk. A Balaton-partot a Magasparttal összekötő, a Kemping utca végétől induló csigalépcső korábban komoly károkat szenvedett egy löszfalomlás miatt. 2015-re teljesen felújították, és maximálisan biztonságossá tették: a lépcső stabilitását 22 horgonyzási ponttal, 47 mikrocölöpös alátámasztással és 7,5 tonna vasszerkezettel biztosították, és a korlátokat is kicserélték. Ha felfelé megyünk rajta, megcsodálhatjuk a panorámát a Balatonföldvári Hajózási Látogatóközpon tetejéről, ha pedig lefelé, sétálhatunk egyet a Kvassay sétány platánfái alatt.

6/6

+1: A Kőszikla-szurdok létrái

Nem klasszikus értelemben vett lépcsőkön, inkább létrákon kell áthidalnunk a Kőszikla-szurdok szintkülönbségét, de mivel ez az egyik kedvenc túraútvonalunk, és ti is szívesen olvastátok, nem maradhatott ki a listánkból. A 6 km-es, közepesen nehéz túraútvonalhoz Keszthelytől kb. egy órát kell autózni.

A Nagybakónak felől megközelíthető tanösvényen nem érdemes túracipő nélkül, vagy nagy sárban elindulni. Azt, hogy jutunk el a létrákhoz, itt írtuk le részletesen. Valójában néhány perc alatt teljesíthető ez a küldetés, de érdemes lassan mászni, és megcsodálni a homokkő alakzatait a sziklafalban A kb. 250 m hosszú szurdok legizgalmasabb szakasza kétségtelenül az, amikor felmászunk a szuperbiztonságos létrákon, de ezenkívül még sok más izgalmas helyszínre vezet a túraút – például a Csibiti-tóhoz és az Eszperantó-forrásokhoz.