Ahogy kedvenc tavunk panorámáját el sem tudnánk képzelni a vízen úszó fehér vitorlák nélkül, úgy a Balaton menti városokhoz is hozzá tartoznak a kikötők, amelyek az árbócok erdejéről már távolról is mutatják az utat a víz felé. Ugyan majdnem minden tóparti településnek van saját kikötője, mi most a nagyobb városok nagyobb kikötőit hasonlítjuk össze különböző, hajósok és hajómentes látogatók szempontjából is fontos tényezők alapján. Közben azt sem felejtettük el, hogy hamarosan két újabb kikötővel erősít a balatoni kínálat.

Legnagyobb kikötő

Ugyan a balatoni vitorlásélet központja Balatonfüred, és bár ez a város kilenc kikötővel rendelkezik, a legnagyobb balatoni kikötő mégsem itt, hanem a második számú fellegvárban, Balatonföldváron található. Ahogy a táblázat is mutatja, a nagy kikötők a nyugati medencében gyülekeznek, de Földvár 363 hajós férőhelyét még az újonnan épülő Fenyves Yacht Club sem tudja megdönteni a maga 350-es férőhelyével. A keleti medence legnagyobb kikötője a balatonfüredi Hajógyári Kikötő 300 férőhellyel.

Szezonár

Ez az információ elsősorban a hajótulajdonosok számára fontos. Bármilyen kikötőben szeretnénk is tartani a hajónkat, mindig üljünk le a kikötő vezetőjével megbeszélni a tárolás részleteit és azt, hogy pontosan milyen szolgáltatásokat foglal magába az éves díj. Általában minden hajóhelyhez jár a víz, a villany és kábeltévés csatlakozási lehetőség, de van, ahol extra díjat számolnak fel a klímáért, wifihasználatért. Kérdezzünk rá, hogy a téli tárolás is benne van-e az árban, illetve hogy ez milyen körülmények között történik: fedett vagy nyitott, őrzött vagy bekerítetlen helyen. Tisztázzuk, hogy a szezon elején és végén a hajó be- és kivételét, daruzást, mosást intézik-e a kikötőben, vagy mi gondoskodjunk-e róla. Tűnjünk bár szőrszálhasogatónak, sok kellemetlenségtől óvhatjuk meg magunkat, ha mindezeket előre tisztázzuk.

A hajótárolás díja általában a hajó méretétől függ, de a kikötőhely a hajó szélességétől is, hiszen a cölöpöket már leverték a kikötőben. Így elsősorban dundi hajókkal legyünk résen, nagyon nehéz lesz úgy ki- és beparkolni, hogy ha két oldalt csak tíz centi helyünk van.

A BAHART-kikötők nagyjából egységes árakkal dolgoznak, valamint ezek képesek a legkülönbözőbb méretű hajókat befogadni, ebből fakad az ábrán látható áringadozás is. Hajónk méretét ismerve böngésszük végig az egyes kikötők honlapján található árlistákat, hogy tisztában legyünk, milyen lehetőségeink vannak.

Vendéghely

Hajóbérlőknek, túrázóknak elengedhetetlen információ, hogy mennyiért tudnak egy éjszakát egy idegen kikötőben tölteni. Ugyan az árakat most közöljük, de érdemes indulás előtt felhívni az úticél-kikötő vezetőjét, és érdeklődni, van-e egyáltalán hely még, nehogy az est leszálltakor maradjunk hoppon, illetve hogy tudjuk, hogy a kikötőbe érkezve merre keressük a vendéghelyeket. Megérkezéskor jelentkezzünk le a kikötőmesternél, aki elvégzi a szükséges adminisztrációt.

A Balatonon kétféle kikötői együttműködés létezik: az egyik a Balatoni Hajózási Társaság (BAHART) által üzemeltetett kikötők között van – ilyen például a siófoki vagy a balatonföldvári kikötő, de a Balaton körüli nagyobb városokban további kilenc BAHART-kikötő működik. Amennyiben ilyen kikötőben áll a hajónk, kapunk egy matricát, amellyel más BAHART-kikötők szolgáltatásait kedvezményesen vehetjük igénybe. A másik ilyen együttműködés a Kikötőlánc: ennek hat tagja van, akik egymás bérlőinek kínálnak díjmentes éjszakákat a szezonban. Ha szeretünk túrázni, és vitorláshajóval felfedezni a Balaton városait, akkor érdemes ezekben a lehetőségekben gondolkoznunk.

Egyes kikötőkben különböző méretű (és árú) vendéghelyek állnak rendelkezésünkre – nagyobb hajóval így mindenképpen érdemes indulás előtt érdeklődni, és jelezni hajónk méretét is, nehogy a beígért szabad hajóhely végül kicsinek bizonyuljon!

Daru, vitorlavarrás, egyéb vitorlás szolgáltatások

Daru a fent említett nagyobb kikötőkben mindenhol található, de minden más kikötőben is meg tudják oldani egy autódaru bérlését. A legtöbb hajó ezt csak évi kétszer használja, szezon elején és szezon végén, de szerelésnél, fenékmosásnál, árbóc ki- és betételénél lehet még rá szükség. A kikötőkben elérhető a hajók szereléséhez szükséges alapvető szerszámkészlet is a kikötőfiúknál, és sok kikötőben (pl. Hajógyári KikötőKenese Marina Port) található vitorlavarró műhely is, ha egy nagyobb szélben kicsit többet vállaltunk a kelleténél.

Vízmélység

A vízmélység minden felsorolt kikötőben 2-2,5 m körül mozog, így az átlagos vitorláshajók biztonsággal közlekedhetnek. Száraz és meleg nyarak végén vagy a Sió csatorna megnyitása esetén változhat ez kedvezőtlen irányba, de az északi parton a puha iszap miatt ilyenkor se nagyon érhet meglepetés. Ha mélyebb merülésű hajónk van, akkor a déli parton kikötés előtt érdeklődjünk a helyiektől, hogy biztonsággal hajózhatunk-e. Ne essünk kétségbe akkor se, ha kicsit felültünk: indítsunk motort, döntsük minél jobban oldalra a hajónkat, és lassan, de biztosan tolassunk le a padról.

Szállás, étterem

Minden kikötőben található kisebb-nagyobb étterem, ahova betérhetnek az éhes, szomjas vitorlázók. A kikötő jellegétől függően terjed a skála a strandbüfészerű helyektől a fine dining helyekig, de a nagyobb kikötőkben mindenhol található menüs étterem, ahol rendesen megvacsorázhatunk. Gasztronómiai élmény szempontjából a lellei BL Bavaria Kikötőt vagy a Hajógyári Kikötőt ajánljuk jó szívvel, de a Vonyarc Marina vízre épülő, Balaton A La Carte nevű éttermére is már nagyon kíváncsiak vagyunk.

A kikötőkben álló hajók tulajdonosai általában hajójukon laknak, alszanak, sokan úszó nyaralóként tekintenek vízi járgányukra. Ha viszont mégis szárazföldi szállást keresne valaki egy kikötőben, a legtöbb helyen találhat is, vagy a kikötőben, vagy a kikötőhöz közeli szállodában.

A vonyarcvashegyi Vonyarc Marina és a Fenyves Yacht Club még építés alatt áll, a térképen a tervezett szállás- és étteremtípus található. A vonyarci kikötő már idén szeptemberben elkészül, és várja a hajókat, a heves tiltakozással, éles kritikával és feljelentéssel kísért fenyvesi kikötő nyitására előreláthatóan még 2016 tavaszáig várnunk kell.

Vendégek, gyerekek és egyéb állatfajták

A legtöbb kikötő készül kisebb játszótérrel, gyereksarokkal is az érkező csemetéknek. A Hajógyári Kikötőben kinti játszótér és benti játszószoba is található, Kenese Marina Port is rendelkezik játszótérrel. A siófoki kikötő melletti kis strandon van gyerekmedence, homokozó és gyerekcsúszda is. A legtöbb kikötőben kihasználják a víz közelségét, és a parton kiépítenek egy füves strandot. A déli parton ez a sekély víz miatt mindig gyerekbarát, az északin viszont figyeljünk, hiszen általában már a partnál is mély a víz.

Egyik kikötő sem tiltja ki a kutyákat, főleg, ha a bérlők állatáról van szó, viszont mindenhol követelmény a jól nevelt viselkedés és a póráz.

A kikötők általában a külvilág elől elzárt területek, és sétálók, turisták nem mehetnek a hajók közelébe. A kikötőben található étterem legtöbbször látogatható külső vendégek számára is, amennyiben a portán vagy a recepción megbeszéljük az erre felügyelő munkatárssal, de általában ilyenkor is figyelnek rá, hogy a hajók közelébe ne mehessünk, hiszen ezek értékes magántulajdonok. Kivételt jelentenek ez alól azok a kikötők, ahol menetrend szerinti járat vagy sétahajó üzemel, például a balatonfüredi nagy mólónál vagy Balatonföldváron. Az ezen a mólókon álló vitorláshajók természetesen megnézhetők egészen közelről, de felmenni ezekre is tilos.