Nagy utat járt be a kicsiny Fok nevű falu, mire modern üdülőközpont lett. Ezt a rögös utat mutatjuk be a Fortepan képeivel a Monarchia korától a szocializmus alkonyáig.

Fotó: Fortepan (1967, MÚOSZ-üdülő)
Hotelmamutoknak adták át helyüket a Monarchia fürdőzői – Siófok története régi fotókon
Ideje volt kiterjesztenünk a Fortepan gyűjteményére építő archív fotós, várostörténeti sorozatunkat a déli part fővárosára, Siófokra is. Akit érdekel a többi ilyen cikkünk, a linkekre kattintva átfuthatja Balatonfüred, Badacsony, Keszthely, Fonyód, Tihany, Hévíz, Tapolca, Balatonkenese és Balatonkarattya, valamint Balatonboglár és Balatonlelle történetét is.
A római idők óta stratégiai fontosságúnak számított a terület, a Balaton első lecsapolási kísérletét itt a rómaiaknak köszönhetjük. A város honlapján lévő leírás szerint az 1055-ös tihanyi apátsági alapítólevél már említi Fuk települést. A falut letarolta a tatárjárás, 1552-ben pedig megjött a török, hadikikötőt és erődöt is létesített. Végül 1688-ban szabadították fel Fokot. A Rákóczi-szabadságharcban Vak Bottyán védelmi vonala húzódott itt. A 19. századra Siófokként fordult rá a falu, elindult a Sió szabályozása és a Balaton leapasztása. A települést egy időre Veszprém megyéhez csatolták és a déli vasút is megépült 1861-ben (a kaposvári vonal 1906-ra készült el). Új vasútállomás, kikötő és Sió-zsilip épült a mezővárossá vált településen, sőt 1866-ban az első fürdőházat is átadták. Ehhez jött az üdülőtelep kialakítása, az első szállodák felépítése, Siófokot pedig nyaranta megszállták a pesti művészek.
1908. Az első fotónk több mint százéves, ezen siófoki halászok láthatók. Mint az egész Balatonon, itt is régi hagyománya volt a halászatnak, ami 1900-ban lépett szintet: ekkor alapították meg a Balatoni Halászati Rt.-t, ami mind a mai napig működik, bár már más a neve és a profilja is. Halászat ugyanis évek óta nincs a tavon.

Fotó: MAGYAR FÖLDRAJZI MÚZEUM / ERDÉLYI MÓR CÉGE / Fortepan
1913. Mint írtuk fentebb, már a 19. század végén berobbant a fürdőélet, és a nagy szállodák és pompás nyaralók mellett a fürdőházak is jelen voltak. Innentől 1918-ig Krúdy Gyula is itt töltötte nyarait.

Fotó: Péchy László - Fortepan
1917. A fürdődivat persze összehasonlíthatatlanul prűdebb és viktoriánusabb volt akkoriban, egy bikinis nő látványa valószínűleg őrületbe kergette volna a férfiakat és felháborodásba a nőket. A kép amúgy a fövenyfürdőt ábrázolja, ami azért lényeges, mert Siófok Balaton-partját is a hullámtörő kövekkel megerősített, betonozott, erődített part uralja ma már.

Fotó: Schoch Frigyes - Fortepan
1921. Az egész Balaton, így Siófok szerepe is felértékelődött, mire ez a fotó elkészült. Magyarország túl volt a vesztes világháborún, két forradalmon és egy ellenforradalmon, valamint a tragikus trianoni békeszerződésen is. A városnak a durva időkben fontos szerepe volt, erről már írtunk cikket is. Kvázi fővárosi szerepe volt 1919-ben pár hónapig, hisz a Budapestre való bevonulás előtt Horthy Miklós és serege itt állította fel bázisát, innen igazgatta a pacifikált dunántúli területeket, és innen irányította a véres vörösterrorra adott választ, a szintén véres fehérterrort. A fürdőzést és a bolondozást - amint látni - semmilyen politikai hadakozás nem tudta elpusztítani.

Fotó: Péchy László - Fortepan
1922. Erről a képről már bővebb tájékoztatással szolgál a Fortepan: "hajójavító, a Helka utasszállító csavaros motorhajó a sólyatéren (épült: 1891)". A 35 méter hosszú, cirka 5,3 méter széles hajó az egyik legrégebbi hajó, ami még mindig utasokat szállít a Balatonon. Sok felújításon átesett, 1980-ban leselejtezték, kiemelték Balatonfüreden, ahol évekig bárként működött. 1994-ben vásárolta vissza a Mahart, felújította, majd 1996-ban ismét vízre tette. Jelenleg 120 fős maximum utasszámmal tud közlekedni, klimatizált a belsője, rendezvényeket is szervez fedélzetén a Balatoni Hajózási Zrt.

Fotó: MAGYAR MŰSZAKI ÉS KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM / TÖRTÉNETI FÉNYKÉPEK GYŰJTEMÉNYE / ÓBUDAI HAJÓGYÁR GYŰJTEMÉNYE / Fortepan (Leltári Jelzet: N213)
1925. "Fő tér, szemben a Fő utca a Sió felé nézve" - írja a Fortepan a lenti fotóról. A Siófoki Hírek cikke szerint sokáig falusias volt Siófok képe, a 19. század végén kezdett el városra hasonlítani. A Fő utca része volt gyakorlatilag a piac tere, sok korabeli képeslapon is így hivatkoztak rá. A második világháború utáni újjáépítések során határozottabban leválasztották a Szabadság teret a Fő térről, amin ekkor már ott díszelgett a híres víztorony, idővel pedig háborús és forradalmi emlékművek, valamint egyre díszesebb és nagyobb épületek kerültek ide. Mindenesetre ezen az 1925-ös képen még inkább falusias a miliő.

Fotó: Jurányi Attila - Fortepan
1928. A Fortepan ennél a képnél egészen bő információkkal szolgál: "A Somogy (1928) dízelmotoros kotróhajó vízrebocsátás után a sólyatéri öbölben. Előtte a Földművelésügyi Minisztérium, a Székesfehérvári Kulturmérnöki Központ és az építést végző hajógyár képviselői. Középen fehér sapkában Kaáli Nagy Dezső, a Balatoni Kikötők Magyar Királyi Felügyelőségének vezetője."
A Kaáli család múltja az 1400-as évekig nyúlik vissza, dicső utóduk pedig a balatoni hajózásban szerzett elévülhetetlen érdemeket. Nagy Dezső már sok-sok éve mérnökösködött az országban, mire 1912-ben megbízták a balatoni kikötők felügyeletével. Tíz fontos balatoni kikötőt ő épített ki, így a siófokit, a tihanyit vagy épp a fonyódit. Több fontos épületet tervezett, de nyugdíjba vonulása után is érződött a hatása: a Sió-zsilipet az ő tervei alapján építették újra. Siófokon temették el, 2018-ban új síremléket kapott, miközben utcát és kikötőt is neveztek már el róla.

Fotó: MAGYAR MŰSZAKI ÉS KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM / TÖRTÉNETI FÉNYKÉPEK GYŰJTEMÉNYE / ÓBUDAI HAJÓGYÁR GYŰJTEMÉNYE / Fortepan (Leltári Jelzet: MMKM TFGY 2017.2.543.)
1930. "Junkers A-50 Junior hidroplán kiképző repülőgép a Balatonon" - tudjuk meg a Fortepantól az információt. A Balatonnak komoly légiforgalma volt a húszas években. 1923-ban repült először Budapestről az Aeroexpressz Rt. hidroplánja Siófokra (a fővárosban a Szent Gellért téren, a Szabadság híd hídfőjénél található az emléktábla), a Balatonra érve pedig kitette négy utasát, majd a tóparti városok között szállított utasokat. A hidroplánok üzemeltetése azonban nem volt gazdaságos, a cég 1930-ban lehúzta a rolót, majd egy 1931-es vihar öt gépet is tönkretett. A Junkers képen látható gépét nem utasszállításra, hanem hobbirepülésre, esetleg felderítésre használták. Sok nem készült belőle, túl drágának bizonyult.

Fotó: Szent-Istvány Dezső - Fortepan
1935. "Fő tér, I. világháborús emlékmű (Székely Károly)." Az emlegetett Fő tér egy évtizeddel a fentebbi fotó után már városiasabb arcát öltötte. Ahogy minden magyar településen, úgy Siófokon is a központban helyezték el azok emlékművét, akik a lövészárkokban végezték életüket. Az obeliszk tetején egy turul trónol, a lábánál pedig egy magyar honvéd fogja puskáját, óvva-védve a magyar címert.

Fotó: Ted Grauthoff - Fortepan
1943. Már javában dúlt ekkor a második világháború, Magyarország túl volt a Don-kanyar katasztrófáján, de az élni akarás a strandon győzedelmeskedett. A Caola vitaminos krémet reklámozó stég és hirdetőoszlop tövében önfeledten strandoltak az emberek, és talán nem is sejtették, mekkora katasztrófa vár az országra a következő két évben. A képet mellesleg Carl Lutz svájci diplomata készítette, aki egyes becslések szerint a fővárosi zsidóság harmadának mentette meg az életét a kivándorlást biztosító védlevelekkel, valamint budapesti védett házak létrehozásával a náci-nyilas őrjöngés idején. A holokauszt idején Siófokról mintegy ötszáz zsidó lakost deportáltak a haláltáborokba, közülük 72-en tértek haza élve.

Fotó: ARCHIV FÜR ZEITGESCHICHTE ETH ZÜRICH/AGNES HIRSCHI/CARL LUTZ FELVÉTELE/Fortepan
1945. Megrázta az országot, amikor 1942-ben Horthy Miklós fia és utódja, a kormányzóhelyettessé tett István az orosz fronton repülőgépbalesetben meghalt. A világháborúig gépészmérnökként dolgozó, majd a MÁV igazgatói székébe került, egyébként angolbarát Horthy Istvánnak halála után Siófokon, a MAC klubházának kertjében állítottak szobrot. Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotása az Ad astra címet kapta, 1943-ban avatták fel. Siófok weboldalának archívumában így írnak a műről: "A csillagok felé címen ismert szobor egy földgömbön álló, szívére szorított kezekkel az ég felé forduló ifjú alakot ábrázol."
A világháborúban komoly harcok voltak Siófok környékén, két hónapig húzódott itt a front. A harcokban a város nagy része, így a klubház is súlyos károkat szenvedett, a szobrot pedig lefejezték, majd nyom nélkül eltűnt a megmaradt része is. A mai napig nem találták meg, de végül közadakozásban újra elkészítették és felállították 2013-ban.

Fotó: Ember Károly Dr. - Fortepan
1948. A háború után természetesen Siófokon is megindult az újjáépítés, amint látni, három évvel a fegyverszünet után már áll a város jelképe, a víztorony.

Fotó: Gyöngyi - Fortepan
1952. Bármilyen történelmi szél is fújjon, a pecásokat nem lehetett eltántorítani a halban gazdag Balatontól. Így 1952-ben, a rákosizmus csúcsra járása környékén is kiültek a kikötőbe horgászni. Erre az évre a települést Somogyhoz csatolták és járási székhely is lett.

Fotó: Ember Károly Dr. - Fortepan
1957. A Sió-csatorna és -zsilip. A háború vége után egész hamar, 1947-re elkészült az új zsilip a Sió-csatornán, ami lehetővé tette hajók átemelését is. A képen lehetséges, hogy épp egy baráti szocialista ország küldöttsége tekinti meg az építményt.

Fotó: CHUCKYEAGER TUMBLR - Fortepan
1958. Eddigre Siófok bőven kiheverte a háborút és a várost kevésbé felforgató 1956-os forradalmat, és a hazai munkásosztály egyik fő üdülőhelyévé vált. Ennek szimbóluma lett a hajóállomás melletti Utasellátó büfé, ami ugyan már nem létezik, ám a korban roppant fontos hely volt a kispénzű turistáknak. Ugyanis az automatákra és gyorsan megmelegíthető, olcsó, gastrofolnak nevezett készételekre épült a választék.

Fotó: Fortepan
1959. A Glatz Henrik utcai Motelt hirdető reklám. Az olcsó szállást biztosító motelhálózatot a brüsszeli világkiállítás összevásárolt könnyűszerkezetes épületeiből alakították ki nemcsak Siófokon, hanem a Balaton több pontján is.

Fotó: Bauer Sándor - Fortepan
1959. Büfé a Petőfi sétány strandján. Az üdültetés évről évre új csúcsokat döntött, de ez nem csoda, Siófokot nagy ütemben fejlesztették, a hatvanas években sorra húzták fel a mai napig látható kockaszállodákat.

Fotó: Bauer Sándor - Fortepan
1960. Briliáns életkép a mai Október 23. utca (anno a "felszabadulás" dátumáról volt inkább elnevezve: November 7. út) 18-as szám alóli üdülőből. Valahogy így festett nyáron a legvidámabb barakk.

Fotó: FORTEPAN/ALBUM001
1964. A Vénusz, a Balaton és a Napfény Szállók után a Lidó is megnyitotta kapuit a Petőfi sétányon. A szállodasor lassan teljessé vált a parton, miközben a lakásépítések is felpörögtek a településen.

Fotó: Bauer Sándor - Fortepan
1965. A légifotón a meteorológiai állomás található, ami a viharjelző obszervatóriummal együtt 1956-ban kezdte meg működését. Az ötvenes években szokatlanul modernnek és merésznek ható épületet Molnár Péter tervezte két évvel az átadás előtt. Legutóbb 2008-ban újították fel, manapság innen adják ki a viharriasztásokat a tóra.

Fotó: Magyar Rendőr - Fortepan
1966. A Fortepan annyit ír e képről, hogy ez a "Fő utca, balra a Mártírok útja torkolata." Ekkor már forgalmas főúttá vált, így szezonban folyamatos rendőri forgalomirányításra is szükség volt. Mára egy sétálóövezettel kettévágták a Fő utcát, a nagybani forgalmat ma a 2x2 sávos Tanácsház utca, azaz a 7-es főút városi szakasza vezeti el.

Fotó: Magyar Rendőr - Fortepan
1966. Erről a képről pusztán annyit tudunk, hogy a kikötőben készült, ráadásul elég gyanús, hogy nem nyáron. Mindenesetre a fagyok és a hullámverés látványos jégtorlaszt emelt errefelé.

Fotó: Pálinkás Zsolt - Fortepan
1967. A kikötőnél székelt a korszak leghíresebb siófoki vendéglátóhelye, a Matróz Étterem. Nem volt egyszerű bejutni ide szezonban, kultikus helynek számított, de ez a dicső kor mára letűnt.

Fotó: Bojár Sándor - Fortepan
1971. Az 1968-ban várossá nyilvánított Siófok életében az egyik legnagyobb változás az volt, amikor elérte az M7-es autópálya. A sztráda első, budaörsi szakaszát 1964-ben adták át a forgalomnak, Siófokot és Zamárdit 1971-ben érte el. Azonban Aligától csak fél útpályát építettek, a sztráda felújításáig, 2001-ig maradt ez így. Több csonka zalai és somogyi szakasz elkészülte után 2007-ben adták át a hiányzó Zamárdi-Balatonszárszó szakaszt a kőröshegyi völgyhíddal, a következő évben pedig elkészült a teljes autópálya, összekötve a Balatont az Adriával. A képen az Agip benzinkútja látható a 94-es kilométernél.

Fotó: UVATERV - Fortepan
1975. A vasútállomás épületét két évvel a déli vonal 1861-es átadása után, 1863-ban avatták fel. A huszadik század legelején alaposan átépítették, azóta többször felújították, bővítgették, de jelenleg is az egyik legszebb állomási épület a Balatonnál.

Fotó: Szalay Zoltán - Fortepan
1975. Évekkel korábban, 1965-ben készült el a Nemzetközi Újságíró Szövetség Üdülője az Ezüstparton. Ennek egyik fontos helyszíne lett az 1971-ben átadott, a keletnémet sci-fi sorozat után elnevezett Orion Bár. Hatalmas bulik voltak itt az 1970-80-as években, Psota Iréntől Szepesi Györgyig sok ismert figura megfordult itt. Az épület sorsa tipikus volt: a rendszerváltás után diszkó lett belőle, állapota egyre romlott, egyik tulajdonos passzolta át a másiknak, míg végül a 2010-es évek elejére annyira lerohadt és veszélyessé vált, hogy elbontották.

Fotó: Pálfi András - Fortepan
1980. Urbán Tamás csodás sorozatot lőtt egy méretes siófoki koncertről, ennek egy darabját is beválogattuk. A Fortepanon azt írják a képről, hogy "Balaton-part, az Omega - LGT - Beatrice közös koncertjére várakozók, csövezők." Akkoriban a nagyüzemi fesztiválozás még ismeretlen terep volt, úgyhogy egy-egy ilyen, több ismert zenekart felvonultató szuperkoncert - pláne a Balaton bulifővárosában - eseményszámba ment. Ezrével meneteltek le a tóra a fiatalok, akik ott pihenték ki magukat, ahol épp tudták.

Fotó: Urbán Tamás - Fortepan
1983. A helyi zsidó közösség 1869-re építette fel első zsinagógáját, ami a képen látható. A holokauszt gyilkosságai és az elvándorlás megtizedelték a helyi zsidóságot, így az imahelyük állapota is leromlott. Végül elbontották, és 1986-ra új zsinagógát építettek a helyére. A vallási épület a mai napig használatban van, istentiszteleteket is tartanak benne.

Fotó: Gazda Anikó - Fortepan
1987. A mai Beszédes József sétányon épült fel a nyolcvanas években három darab, paneltechnológiával épített, lépcsőzetes alakú tömb. Az egyik lett a belügyis, azaz BM-üdülő. A rendszerváltást követően ezeket is privatizálták, előbb Aranypart Hotel néven működött 159 szobával, majd az Erzsébet Vagyonkezelő Kft.-é, végül a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőé (MNV) lett, ami 2016-ban közölte, hogy eladja az épületet. Arról sajnos nem találtunk információt, az ingatlanárverésén végül ki szerezte meg a tömböt.
Siófok azóta pedig megerősítette pozícióját, mint a Balaton bulifővárosa - miközben hangsúlyozzák a város családos jellegét is -, és persze a partot ellepték a lakóparkok és apartmanházak. A tóparti városok közül emiatt Siófoknak van a leginkább városias képe, és ezt az északi partról áttekintve kiválóan láthatjuk.

Fotó: Magyar Rendőr - Fortepan