Átrajzolták a Köves-hegyi útvonalat, és újragondolták az irányjelző táblák rendszerét is, hogy a természetjárók jobban tájékozódhassanak.

Átszabott útvonal

Az Országos Kéktúra útvonal Csobánc és Mindszentkálla közötti szakasza 440 méterrel hosszabb lett, szintben pedig 5 méterrel nőtt – írja a hirbalaton.  A változás lezárásoknak köszönhető, ugyanis a régi útvonal a Köves-hegy nyugati oldalán egy magánterületen vezetett át, és a tulajdonos nem járult hozzá a turisták áthaladásához. A Köves-hegy keleti oldalában is lekerekítést terveznek az ottani tulajdonosok – hirdette ki a Magyar Természetjáró Szövetség. Az Országos Kéktúra mostantól elkerüli a korábban érintett Mindszentkállát, de ha letérünk az útvonalról, és a kék négyzet jelzést követjük tovább, elvezet minket a faluközpontig. A részletes útvonalat a szövetség oldalán találjátok.

Frissített táblarendszer

Az útirányjelző táblákat is megváltoztatták, hogy arculatuk és tematikájuk is illeszkedjen az ajánlott táblarendszerhez, amit a szövetség dolgozott ki. Kiválasztották a fontosabb turisztikai látványosságokat, és 3344 helyszínen összesen 12 718 új táblát helyeztek ki. Olyan megoldást kellett kidolgozniuk, ami ésszerűen épül a korábban használt rendszerre és rugalmasan bővíthető. A fonódó és kereszteződő jelzések okozták a legnagyobb fejtörést, és az is nehezítette a munkát, hogy a táblákra a célpontokhoz vezető legrövidebb útvonalat kell felírni, de a helynevek hossza és a jelzések száma változó. Tehát minden tábla adatsora egyedi esetet jelent, ezért volt fontos, hogy egyszerű és rugalmas logikát találjanak, amely egységes megoldást kínál a problémára. Hiszen most csak a 2549 kilométeres kék túraráról, és a hozzá kapcsolódó tematikus utak 414 kilométeréről volt szó, de a rendszert később az ország minden turistaútjára alkalmazni szeretnék, ami összesen közel 23 ezer kilométert jelent.

Végül olyan módszert alkalmaztak, ami nyitva hagyja a láncolatiság lehetőségét. Minden esetben csak a kezdőjelzést tüntetik fel az adott irányban, majd jelzésváltáskor vagy letéréskor újra feliratozzák a következő csomópontban a korábban kiírt célpontot. Ez elsőre bonyolultan hangzik, de valójában könnyű elképzelni: ha egy T betű formájú út aljában állunk, és a T betű felső végpontjait akarjuk elérni, akkor egy jelzés mentén haladunk felfelé, és csak a T kereszteződésénél válik ketté az utunk két különböző irányú jelzésre.

Mit mondanak a táblák?